Projecten

Een nieuwe Van Gogh

Met de hele klas maken we een levensgroot schilderij met allerlei verschillende onderwerpen die Van Gogh geschilderd heeft.

Aan de hand van beeldmateriaal worden de verschillende onderwerpen uit de schilderijen besproken en verdeeld over een aantal groepjes. De voorwerpen worden eerst geschetst en dan levensgroot op karton gezet en uitgeknipt, waarna ze met de techniek van van Gogh worden beschilderd.
Door al de verschillende onderdelen bij elkaar te voegen kunnen we een nieuw, levensgroot muurschilderij à la Van Gogh op locatie maken. Het resultaat kan een mooi onderdeel van een eindpresentatie van een Kunstproject zijn !

Informatie
⦁ Groep:Groep 4, Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
⦁ Lesvormen:Actief
⦁ Discipline:Beeldende vorming
⦁ Regio:Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland
⦁ Duur:120 min
⦁ Kosten:prijzen in overleg

Als je neus van voren zit… Vanuit een basisvorm van karton maken we een 3D-(zelf)portret à la Picasso.

Er worden verschillende technieken voor het bewerken van en werken met karton aangeboden. tenslotte worden de portretten geschilderd met acrylverf. Wij komen met twee docenten

Informatie
⦁ Groep:Groep 7, Groep 8
⦁ Lesvormen:Actief
⦁ Discipline:Beeldende vorming
⦁ Regio:Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland
⦁ Duur:120 minuten
⦁ Kosten:in overleg

Pruiken van papier

⦁ Deze les kan alleen worden ingekocht als de school dit tijdvak, de Franse Revolutie, heeft behandeld in de klas..

In de dagen voorafgaand aan de gastles: 
⦁ De kinderen hebben zich op school al verdiept in het thema Franse tijd en weten er veel vanaf.
⦁ Hebben in de klas gekeken naar het YouTube-filmpje ⦁ “Waarom droegen mensen vroeger pruiken?” van Willem Wever, een grappig filmpje van ongeveer 7 minuten ter introductie van het thema.
⦁ Hebben gekeken naar de papieren pruiken van ⦁ kunstenares ⦁ Asya⦁ ⦁ Kozina (eventueel zelf laten zoeken, liefst 1 of 2 dagen van tevoren zodat het wat bezonken is (denkbeeldig starten met het experiment).

Tijdens de gastles gaan de kinderen van wit papier een eigen pruik maken! Hierbij ontdekken kinderen allerlei mogelijkheden van het werken met slechts papier. Ze kunnen technieken gebruiken die ze al kennen en zullen nieuwe technieken (ritsen/rollen/snijden) aangereikt krijgen.
Daarnaast wordt er een beroep gedaan op inzicht en verbeeldingskracht

Informatie
⦁ Groep:Groep 7, Groep 8
⦁ Lesvormen:Receptief, Actief, Reflectief
⦁ Discipline:Beeldende vorming
⦁ Regio:Lansingerland
⦁ Duur:90 minuten
⦁ Kosten:In overleg

Stippelen als Kusama

Zie jij het ook ? Dat in de herfst de blaadjes als stippels uit de bomen waaien? We mengen zelf allerlei verschillende herfstkleuren en maken met grote en kleine stippen een herfstwerkstuk à la de Japanse kunstenaar Yayoi Kusama.

Als materialen gebruiken we verf, gekleurd papier en viltstift. Deze opdracht kan ook aangepast worden aan een ander seizoen.
Wij komen met twee docenten.

Informatie
⦁ Groep:Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
⦁ Lesvormen:Receptief, Actief
⦁ Discipline:Beeldende vorming
⦁ Regio:Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland
⦁ Duur:75 minuten
⦁ Kosten:in overleg

Werken à la Hundertwasser

In deze les kijken we naar de beeldtaal van de architect-kunstenaar Hundertwasser en maken dan een werkstuk op stevig karton.

We werken met viltstift, ecoline, dun holografisch karton en lijm en scheppen daarmee een eigen fantasiewereld. Deze opdracht kan ook als groepswerk worden uitgevoerd.

Informatie
⦁ Groep: Groep 3, Groep 4, Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
⦁ Lesvormen: Actief
⦁ Discipline: Beeldende vorming
⦁ Regio: Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland
⦁ Duur: 90 min
⦁ Kosten: prijzen in overleg